Lossi L-198:n muuntaminen hybridilossiksi

Vuonna 1994 Uudenkaupungin Työvene Oy:n telakalla Finferriesille rakennettu lossi L-198 on läpikäynyt laajamittaisen perusparannuksen, jonka aikana se on muunnettu akkukäyttöiseksi hybridilossiksi. Tämä muutos on merkittävä askel kohti vihreämpää ja kestävämpää lauttaliikennöintiä ja vahvistaa Finferriesin sitoutumisen ympäristöystävällisen liikenteen kehittämiseen. Alusta perusparannettiin Oy HL-Metal Ab:n toimesta Pansiossa, ja Comatec Group toteutti valmistukseen liittyvän sähkösuunnittelun.

Lossi L-198 on aloittanut reittiliikennöinnin Nauvo-Korppoo välillä toukokuussa 2024.

Lähtökohdat ja tavoitteet:

  • Erittäin nopea toteutusaikataulu (rakennusaika alle 5 kk).
  • Tavoitteena oli luoda valmistukseen liittyvät sähkösuunnitelmat Oy HL-Metal Ab:lle.
  • Comatecin vastuulla projektissa oli aluksen kaikkiin osajärjestelmiin liittyvä sähkön valmistussuunnittelu.

Tulokset ja hyödyt:

  • Uudenlainen hybriditekniikka asennettiin ja kaikki sähköjärjestelmät uusittiin kokonaisuudessaan.
  • Comatecilla on monipuolista sähkösuunnittelukokemusta losseista ja monista erilaisista aluksista, ja sähkösuunnittelukokemusta pystyttiin hyödyntämään nopeassa projektissa.
  • Lossin perusparannus onnistui ripeän aikataulun mukaisesti.

Aluksen päämittoja:

  • Pituus 49,0 metriä
  • Leveys 12,3 metriä
  • Syväys 3,6 metriä
  • Kantavuus 130 tonnia
  • Autokapasiteetti 36 henkilöautoa
”Oy HL-Metal Ab toteutti projektin nopeassa ja haastavassa aikataulussa. Suuri syy onnistumiseen oli hyvä ja luotettava yhteistyö Comatecin kanssa.” – Markus Flinckman, Oy HL-Metal Ab