Parempi asiakaskokemus ja kasvutavoitteet Comatecin organisaatiouudistuksen taustalla

Tamperelaislähtöinen insinööriosaamisen monitoimitalo Comatec Group elää innostavaa aikaa. Uusi strategiakausi pyörähtää käyntiin vuoden 2025 alussa, ja sen myötä uudistuu myös yhtiön organisaatiorakenne. Jatkossa Comatec Group palvelee asiakkaitaan kolmen vahvan tukipilarin, divisioonan, kautta. Muutoksen taustalla on halu kehittää asiakaskokemusta entisestään sekä osaltaan mahdollistaa yhtiön kasvutavoitteiden toteutuminen.

Comatec Groupin tytäryhtiöistä liikkuvien työkoneiden, hyötyajoneuvojen ja muun liikkuvan kaluston kehittämiseen keskittyvä Comatec Mobility Oy sekä mekaniikka-, sähkö- ja automaatiosuunnittelua etupäässä meri- ja muuhun teollisuuteen tarjoava Comatec Industrial and Marine Oy jatkavat kuten tähänkin asti, mutta muodostavat jatkossa kumpikin oman divisioonansa. Kolmas divisioona syntyy laitos- ja prosessiteollisuuden suunnittelu- ja projektinjohtotehtäviin erikoistuneiden Oucons Oy:n, Rantotek Oy:n, Comatec Automation Oy:n ja Comatec Project Services Oy:n yhdistyessä uudeksi Comatec Process and Automation Oy:ksi.

– Muutosta ymmärtääkseen on tunnettava hieman myös Comatec Groupin historiaa. Olemme vuosien varrella kasvaneet esimerkiksi yritysostoin, ja vaikka työtä onkin menestyksekkäästi tehty yhteisen sateenvarjon alla, ovat yksikkömme toimineet pitkälti omien, paikallisesti tunnettujen yritysnimiensä kautta. Jatkossa kohtaamme asiakkaamme entistä vahvemmin saman Comatec-brändin alla, mikä lisää tunnettuuttamme markkinoilla ja on siten edellytys esimerkiksi kansainväliselle kasvulle, sanoo Comatec Groupin konsernihallituksen puheenjohtaja Kari Ollila.

Uusi organisaatiorakenne mahdollistaa osaamisen kehittämisen

Comatec palvelee asiakkaitaan jatkossakin lukuisilla paikkakunnilla eri puolella Suomea sekä kansainvälisesti Ruotsissa, Virossa, Puolassa ja Romaniassa. Organisaatiorakenteen uudistuksella on positiivisia henkilöstövaikutuksia.

– Uudistuksen myötä siirrymme niin sanottuun osaamispohjaiseen organisaatiomalliin, jossa samankaltaista työtä tekevät henkilöt työskentelevät yhdessä toimipaikasta riippumatta. Uskomme, että se tarjoaa henkilöstöllemme mahdollisuuden kehittää osaamistaan entisestään ja avaa uusia uramahdollisuuksia talon sisällä. Myös resurssointi on jatkossa helpompaa, mikä parantaa mahdollisuuttamme vastata asiakastarpeisiin nopeasti ja entistä laajemmissa kokonaisuuksissa, Ollila selventää.

Asiakkaat arvostavat helppoutta

Comatec Groupin operatiivinen johtaja Keijo Hämäläinen kertoo organisaation rakenteellisen uudistuksen lähteneen liikkeelle asiakastarpeiden tunnistamisesta.

– Helppous on tämän päivän trendi myös yritysmaailmassa: meidänkin asiakkaamme haluavat ostaa aikaisempaa suurempia kokonaisuuksia mielellään yhdeltä luukulta. Organisaatiouudistuksen myötä pystymme vastaamaan tähän kysyntään erinomaisesti tarjoamalla koko konsernin osaamista ja palveluja entistäkin selkeämmin, tehokkaammin ja laajemmin – kuitenkaan luopumatta joustavuudesta ja siitä mutkattomasta palveluasenteesta, joista Comatec tunnetaan, Hämäläinen toteaa.

Leveämmät hartiat tuovat uusia mahdollisuuksia

Asiakkaille organisaatiorakenteen uudistus näkyy aikaisempaa laajempana ja selkeämpänä palvelutarjoomana yhtenäisen Comatec-brändin alla. Sisäisesti Comatecissa panostetaan nyt toimintatapojen yhdistämiseen, mikä myös tuo etuja asiakkaille.

– Tavoittelemme sitä, että esimerkiksi projektijohtamisessa meillä olisi käytössämme yhdenmukaiset tavat. Meillä on talon sisällä paljon hyviä käytäntöjä, joista jalostamme ja otamme käyttöön parhaat. Jo nyt Comatecilla on valmiudet johtaa laajojakin projekteja esimerkiksi laitos- ja teollisuusympäristössä, mutta jatkossa meillä on entistäkin leveämmät hartiat, joihin tukeutua myös riskienhallintamielessä, Hämäläinen sanoo.

Uudistuksen jälkeenkin Comatec palvelee niin pieniä kuin isoja asiakkaitaan erilaisissa tarpeissa.

– Olemme edelleen se tuttu ja turvallinen kumppani esimerkiksi yksittäisissä suunnittelu- ja resurssitoimeksiannoissa, mutta uuden organisaatiorakenteen myötä monipuolinen osaamisemme ja pitkä kokemuksemme eri toimintaympäristöistä on asiakkaidemme käytössä entistä paremmin. Uskon, että se avaa meille innostavia yhteistyömahdollisuuksia ja tuo uudenlaista lisäarvoa myös asiakkaillemme, Hämäläinen sanoo.

 

Olemme sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme parhaan mahdollisen palvelukokemuksen ja kehittämään toimintaamme heidän tarpeidensa mukaisesti palvelemalla sekä pieniä että suuria asiakkaita entistä paremmin.
– toimitusjohtaja Janne Lammela, Comatec Process and Automation Oy

 

Artikkeli on julkaistu Tekniikka & Talous -lehdessä 29.11.2024.