Garia – SuperSport inspired by Mercedez-Benz

Tanskalainen Garia on luonut golfkärryn uudelleen. Suunnittelu alkoi, kun ryhmä pohjoismaisia suunnittelijoita oivalsi, että golfkärryjä ei erota toisistaan, eikä niissä ole huomioitu golffareiden tarpeita riittävästi. Muotoiluun, tutkimukseen ja innovaatioihin intohimoisesti suhtautuvat suunnittelijat kehittivät vallankumouksellisen Golfkärryn, jota ei enää voinut kutsua kärryksi, vaan siitä tuli Garia golfauto. Autossa käytetään korkealaatuisia materiaaleja ja muotoilu on vallankumouksellista. Garia on nollapäästöinen täysiverinen sähköauto.

Garia on yhtiö, joka luo toimivia ja näyttäviä golfajoneuvoja. Ne ovat tunnettuja toiminnallisuudestaan ja käytettävyydestään sekä modernista skandinaavisesta estetiikasta. Yksityisomisteinen yritys on perustettu vuonna 2005. Sen pääkonttori on Tanskassa. Yhtiöllä on tytäryhtiö Yhdysvalloissa sekä myyntikonttorit Iso-Britanniassa ja Aasiassa.

Vuonna 2015 Garia perusti Garia Utility -yksikön, jonka ydinosaamista on pienten sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen valmistus. Malleja ovat muun muassa Garia Utility Park ja Garia Utility City, joista viimeksi mainittu on katulaillinen eli sen voi rekisteröidä tiekäyttöön. Viimeisin markkinoille tullut malli on Garia SuperSport. Se on aina katulaillinen, mutta käyttäjä voi valita itse helposti näytöltä moodin ajaako kadulla vai golfkentällä. Golfkentällä ajetaan hitaammin kuin kadulla.

– Huomasimme, että asiakkaamme käyttivät golfautojaan yhteisönsä sisällä paikasta toiseen siirtymiseen, kuten tavallisia henkilöautoja. Sen vuoksi teimme Garia SuperSportista katulaillisen, kertoo Anders Lynge, PR & Communications Director, Garia.

– SuperSportit ovat rekisteröitävissä ajokäyttöön sekä Amerikassa että Euroopassa. Ne on testattu kunkin markkina-alueen vaatimusten mukaan liikennekelpoisiksi.

Garia on luksusta

Kolme vuotta sitten Daimler oli yhteydessä Gariaan tavoitteenaan kehittää luksusluokan sporttinen golfauto ”a real sports car” -brändin alla. Auton suunnittelussa on ollut mukana Mercedes-Benzin suunnittelijoita ja Daimlerin huippumuotoilijoita. Garian SuperSportissa Mercedes-Benzin näköä on muun muassa ajovaloissa.

– Kyseinen golfauto – Garia SuperSport – on aivan omaa luokkaansa. Se näyttää erilaiselle kuin muut golfautot. Monia sen ominaisuuksia ei ole ennen nähty tällaisissa ajoneuvoissa. Siinä on muun muassa kosketusnäyttö, online tuloskortti ja äänentoistojärjestelmä. Auton mittasuhteista ja laadukkaasta viimeistelystä syntyy vaikutelma oikeasta autosta. SuperSportissa on kaksi kertaa suurempi moottori ja akut kuin muissa Garia-malleissa. Sen toimintasäde on 120 km ja auto kulkee 70 kilometriä tunnissa, mitä mikään muu vastaava auto ei tee, Anders Lynge toteaa.

Garia SuperSport jo tilattavissa

– Garia SuperSport inspired by Mercedes-Benz konseptiauto on jo lanseerattu. Ensimmäinen auto toimitaan asiakkaalle marraskuussa. Tuotanto on täynnä ennakkovarauksista ensi vuoden huhtikuuhun asti, Anders kertoo.

– SuperSport on käsityönä koottu huippuluokan tuote, jonka valmistamisessa varmistetaan, että sen joka osa on täydellinen ja täyttää luksusauton vaatimukset. Sen valmistaminen vie tavallista enemmän aikaa, joten vuosittainen tuotantomäärä ei ole korkea. Tähtäämme 25 – 50 auton vuosittaiseen valmistumismäärään. Auton hintakin, 73 000 dollaria, on kalliimpi kuin tavallisissa Garian malleissa, jotka maksavat noin 15 000 dollaria. SuperSportin kohdalla kyse on aivan erilaisesta autosta sekä muotoilun että tekniikan kannalta. Kun ostat Garia SuperSportin, ostat ylellisen golfauton.

Comatec ja Garia

Comateciin tänä vuonna sulautuneen Microteamin yhteydet yhtiöön on luotu jo silloin kun Garia valmisti golfautoja Uudessakaupungissa. Yhteistyö on jatkunut niiltä ajoilta asti ja nyt se jatkuu Comatecin kanssa.

– Comatec on ollut mukana jo SuperSportin prototyypin suunnittelussa, joka alkoi kolme vuotta sitten Mercedez-Benzin kanssa. Comatec on antanut ison panoksen auton suunnitteluun. Itseasiassa kosketusnäytön tuominen mukaan oli sen idea. Ilman Comatecin asiantuntemusta, autosta ei olisi tullut yhtä hyvä. Tämä auto muodostaa nyt pohjan tulevaisuudelle. Toivottavasti noin viiden vuoden sisään saamme saman teknologian myös tavallisiin Garian golfautoihin, Anders sanoo.

Comatecin Vehicle Automation -liiketoimintayksikön johtaja Eero Kalevo kertoo, että näytön ulkoasussa on ”Daimler-look”, koska se on Daimlerin muotoilijoiden luomus.

– Meidän osuutemme on näytön toiminnallisuus eli kaikki tekniikka, joka siellä sisällä toimii. Näyttö sisältää kaiken tarpeellisen auton ohjaamiseksi. Siinä on lisäksi huomioitu auton käyttäjät. Koska kyse on golfautosta, näytöstä löytyy sähköinen tuloskortti (Score card), johon pelaajat voivat merkitä pisteensä kentällä, Eero kertoo.

– Teimme lisäksi autoon ohjelmointia, ohjausyksiköt ja johtosarjat. 48-volttinen voimalinja, moottori, sen ohjaus sekä laturit ovat valmiina hankitut, mutta moottorin ohjauksessa on meidän koodiamme.

– Meidän SPLIT-ohjelmointiympäristöllämme toteutettu etälataus on mielestäni merkittävimpiä asioita tässä autossa. Etälataus tarkoittaa sitä, että softa-päivitykset saadaan ladattua internetin yli etänä. Jos SuperSport on esimerkiksi Saudi-Arabiassa ja siihen tilataan lisää joitain lisäominaisuuksia, ne voidaan ladata siihen internetin kautta, Eero kertoo.

– Lisäominaisuuksien myynti ja lataus internetin yli on tulevaisuuden liiketoimintaa, Anders sanoo.
Eero kertoo, että SuperSportin metodiauto, josta seuraava on sarjatuotantomalli, oli juuri testivaiheessa. Auton ajoparametrit säädettiin testiradan asfaltilla sekä golfkentän nurmialustalla.

– Auton ajoneuvoluokka on L7e, jossa teho on rajoitettu 15 kW:n mutta maksiminopeutta ei ole kuitenkaan määritelty. Auton huippunopeus on rajoitettu 70 km/h, joka riittää vallan mainiosti ajamiseen kaupunkiliikenteessä. Auton kiihtyvyys on vertaansa vailla.

– Garia SuperSport huokuu laatua ja luksusta. Siinä on käytetty parhaita materiaaleja, kuten nahkaa ja hiilikuitua. Auto sisältää hienon Blue-thooth® -audiojärjestelmän ja siinä on myös jääkaappi ja lämmitettävä tuulilasi. Ostaja saa valita autoon vanteet, renkaat ja värit. Kun ollaan tekemässä tällaista luksusmallin golfautoa, se pitää tietysti ottaa huomioon suunnittelussa, jotta auton käyttäjä tosiaan tuntee olevansa luksusautossa, Eero toteaa.

Anders sanoo lopuksi: ”Moni voisi sanoa, että on hullua maksaa niin paljon tämän tyyppisestä autosta. On syytä huomioida, että sen markkinalla kaikki on hyvin korkeatasoista ja ylellistä. Jos golf on elämäntapa ja intohimo, tämä auto edustaa samanlaista ylellisyystuotetta kuin golfmailat, autot, kellot tai talot samalla markkinalla. Me olemme golfautovalmistajana tässä samassa kategoriassa.”

– Me emme pyri samaan kuin kaikki muut. Emme kilpaile hinnalla, vaan laadulla ja ominaisuuksilla. Pidämme kiinni siitä, että valmistamme ylivoimaisesti parhaita Golf-autoja.

Kuvassa Comatecin tiimi. Vasemmalta Heikki Pietiläinen, Patrik Ljunqvist, Peter Lillqvist, Pia Lampinen, Patrik Ollikainen, Aulis Eskola, Ismo Ranta ja Mika Paajanen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEKSTI Taina Syrjänen
KUVAT Garia ja Taina Syrjänen