Hyvin tehty työ on usein paras referenssi – se huomattiin, kun ANDRITZ valitsi Comatec Groupiin kuuluvan Oucons Oy:n suunnittelemaan toimittamansa kuljetinlinjastot maailman suurimpiin kuuluvan sellutehtaan puukentälle.
– Alkuvuodesta 2022 ANDRITZ lähestyi meitä tarjouspyynnöllä. ANDRITZ oli valittu massiivisen kuljetinkokonaisuuden toimittajaksi Aasiassa sijaitsevan tehtaan laajennukseen, ja kokonaisuudelle etsittiin suunnittelijaa, liiketoimintapäällikkö Juha Suistio kertoo.
– Olimme tehneet ANDRITZin kanssa yhteistyötä eri kokoisten suunnittelutoimeksiantojen parissa jo useita vuosia, ja heille oli tuona aikana varmasti muodostunut hyvä kuva osaamisestamme ja toimintatavoistamme. Nähdäkseni ANDRITZ valitsikin meidät suunnittelukumppanikseen projektiin, koska he pystyivät luottamaan työmme laatuun ja siihen, että yhteistyö kanssamme sujuu hyvin.
Kaikkien aikojen suurin kuljetinprojekti
Comatecissa on liki neljän vuosikymmenen kokemus kone- ja laitesuunnittelusta sekä erityisesti materiaalinkäsittelylaitteista. ANDRITZin tilaama kuljetinkokonaisuuden suunnittelu on yrityksen historian suurin yksittäinen kuljetinprojekti.
– Kaikkiaan suunnittelutyötä tehtiin meillä 17 kuukautta ja projekti työllisti parhaimmillaan lähes 35 henkilöä. Hyödynsimme myös tehokkaasti henkilöstömme osaamista yli toimipaikkarajojen – Oulun lisäksi mukana oli asiantuntijoita myös Porista, Kankaanpäästä ja Tampereelta. Silti projekti oli valtavan suuri ja osin melko intensiivinenkin puristus. Saamamme palautteen perusteella onnistuimme kuitenkin erinomaisesti, suunnittelupäällikkö Jukka Seppänen kertaa.
Monipuolista osaamista saman katon alta
Comatec toimitti projektiin sellutehtaan puukentän kuljetinsuunnittelun oheislaitteineen tukinsyötöstä ANDRITZin toimittamalle soodakattilalle asti.
– Projektin kokoluokkaa voidaan havainnollistaa lukujen avulla: puukentälle parhaillaan asennettavien kuljettimien kokonaispituus on noin 11 kilometriä ja pisin yksittäinen kuljetin noin kilometrin mittainen. Kokonaisuuteen kuuluu myös hakkeen jakeluun käytettävä risteysasema, jonka korkeus on peräti 60 metriä, Seppänen kertoo.
Kuljetinsuunnitteluun liittyi läheisesti myös teräsrakenteiden lujuuslaskentaa sekä uusien komponenttien tuotekehitystä. Osa kuljettimista poikkesi leveydeltään ANDRITZin aiemmin valmistamista, ja niiden oheislaitteet, kuten veto- ja taittorummut, piti suunnitella alusta alkaen.
– Lisäksi teimme nyt ensimmäistä kertaa materiaalivirtauksen mallinnusta eli simuloimme hakemateriaalin virtausta risteysaseman suppiloissa, jakolaitteissa ja kuljettimelta toiselle. Suunnitteluosaamisemme lisäksi pääsimme näin ollen hyödyntämään pitkää kokemustamme loppuasiakkaan toimintaympäristöstä erityisesti puukentän alueella, Seppänen kuvaa.
Hyvä yhteistyö onnistuneen projektin avain
Tämän kokoluokan projektin hallinta ja eteneminen sovitussa aikataulussa edellyttää valtavasti paperityötä: yhteydenpitoa asiakkaan kanssa, töiden aikataulutusta ja resurssointia, suunnittelunohjausta, raportointia ja dokumentointia, lukemattomien listojen ja asiakirjojen laatimista.
– Itse suunnittelutyö puolestaan on pitkälti jatkuvaa ongelmanratkaisua, kuten muutoksia ja niiden läpivientiä. Yhteistyö ANDRITZin kanssa sujuu erinomaisen hyvin ja pystyimme tämänkin projektin aikana aktiivisesti keskustellen löytämään ratkaisut esiin tulleisiin haasteisiin. Koen, että jo aiemmin rakentunut hyvä luottamus ja avoin kommunikaatio välillämme olivat avainasemassa tämänkin projektin onnistumisessa, Seppänen sanoo.
Suunnittelupäällikkö Jarkko Järvinen ANDRITZilta on samoilla linjoilla.
– Kommunikaatio kulki erittäin hyvin, viikoittaiset palaverit viitoittivat tietä ja päivittäiset puhelut sitten selvittivät pienimmätkin yksityiskohdat kuntoon. Projekti oli haasteellinen, mutta erittäin mielenkiintoinen moneltakin suunnalta, ei pelkästään laajuutensa vuoksi. Muuttujia projektin aikana oli useita, mutta niistä kuitenkin selvittiin kunnialla. Myös projektin jälkihoito on mielestäni sujunut hienosti, Järvinen kehaisee.
Teksti: Marianne Valta
Kuva: iStock
Oucons Finland