Comatec on liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen vahva teknologia-asiantuntija. Myös yhtiön ohjaamosuunnittelun ammattilaisten kädenjälki näkyy lukuisissa tunnettujen valmistajien koneissa ja ajoneuvoissa aina metsä- ja maatalouskoneista rakennus- ja kaivoskalustoon asti.
Uuden ohjaamon tuominen markkinoille kestää tyypillisesti noin kaksi vuotta, ja projektin kokonaiskustannukset nousevat helposti miljoonaluokkaan. Uusia ohjaamoita suunnitellaan siksi verrattain harvoin. Olemassa olevaan kalustoon sen sijaan tehdään pienempiä uudistuksia tämän tästä esimerkiksi uusien asiakas- tai viranomaisvaatimusten vuoksi sekä uutta teknologiaa käyttöönotettaessa.
– Laajasta asiantuntijaverkostostamme löytyy muun muassa mekaniikka- ja rakennesuunnittelun, sähkö- ja automaatiosuunnittelun sekä ilmanvaihdon ja käyttöliittymien suunnittelun ammattilaisia. Olemme luotettava kumppani niin uusien ohjaamoiden kuin päivitysten suunnittelussa, ja osaamistamme ovatkin vuosien varrella hyödyntäneet sekä ohjaamovalmistajat että kone- ja laitevalmistajat, liiketoimintapäällikkö Sami-Jussi Hollo kertoo.
Projektipäällikkö Esko Pietarinen on yli 35 vuotisen työuransa aikana työskennellyt ohjaamosuunnittelun parissa sekä Comatecilla että pöydän toisella puolella eri konevalmistajien palveluksessa. Hän pitää Comatecin vahvuutena nimenomaan käyttäjälähtöistä suunnittelua ja eri olosuhteiden tuntemusta.
– Olipa kyse sitten metsä- tai rakennuskoneista, traktoreista, kaivostoiminnassa käytettävistä koneista tai raskaan liikenteen kalustosta, ovat suunnittelun periaatteet lopulta samat; keskiössä on käyttäjä. Sen lisäksi, että meillä Comatecilla on erinomaista osaamista lukuisilta suunnittelun eri osa-alueilta, tunnemme hyvin erilaiset toimintaympäristöt ja olosuhteet. Lisäksi uskon, että meidät tunnetaan ennakkoluulottomuudestamme – lähdemme rohkeasti etsimään uusia ratkaisuja vaikeisiinkin haasteisiin yhdessä asiakkaan kanssa, Esko Pietarinen sanoo.
Comatecin tavoitteena on aina tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, on se sitten ohjaamon käytettävyyttä ja ergonomiaa lisääviä innovaatioita, brändin mukaista muotoilua tai kustannusten ja tuotannollisten seikkojen optimointia.
– Käyttäjän ja koneen välinen yhteistyö on ohjaamosuunnittelun ydin – se, kuinka käyttöliittymien, ergonomian sekä ääni- ja lämpötilaolosuhteiden optimoinnin kautta luodaan käyttäjälle miellyttävä ja turvallinen työskentely-ympäristö. Ohjaamosuunnittelu on tärkeää myös työn tuottavuuden kannalta. Tuottavuus on koneen suorituskyvyn ja käyttäjän työpanoksen summa, ja käyttäjän hyvinvoinnin vaikutus hänen työpanokselleen on merkittävä, Pietarinen sanoo.
Comatec toimii ketterästi myös kansainvälisillä markkinoilla. Comatecin Puolan-toimipisteen toiminta käynnistyi vuonna 2016, ja tänä päivänä Wrocławin toimistolla työskentelee lähes sata mekaniikka-, sähkö- ja elektroniikkasuunnittelun ammattilaista.
Suunnittelupäällikkö Dorota Piasecka kertoo ohjaamosuunnittelun olevan yksi Puolan-toimiston erityisosaamisalueista.
– Meillä on paljon asiantuntemusta esimerkiksi rakennesuunnittelusta, ohjaamoiden sisä- ja ulkopuolen muotoilusta, lämmitys-, ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmien suunnittelusta sekä sähkösuunnittelusta ja optimoinnista. Tunnemme hyvin ohjaamosuunnittelua ohjaavat normit EU:ssa, Pohjois-Amerikassa ja Kanadassa, ja voimme näin ollen tarjota osaamistamme myös kansainvälisillä markkinoilla. Minusta on myös hienoa, että yhteistyömme eri maissa työskentelevien Comatec-kollegoiden kanssa tiivistyy kaiken aikaa, ja uskon sen lisäävän mahdollisuuksiamme osallistua eri kokoisiin asiakasprojekteihin entisestään, Dorota Piasecka toteaa.
Teksti: Marianne Valta
Comatec Mobility Finland
Mobile Machinery and Commercial Vehicles, Mechanical Engineering
Business Unit Manager
+358 50 557 9805