Tuotteiden tai palveluiden vieminen digitaaliselle alustalle koskee jo mitä tahansa yritystä alasta riippumatta. Asiantuntijamme, Comatec Automationin myyntijohtaja Peter Lillqvist listasi Tekniikka & Talouden blogissa, mitkä ovat keskeiset askeleet onnistuneeseen tuotteen digitalisointiin. Projekti onnistuu, kun pidät mielessä neljä tärkeää seikkaa.
Tiedätkö enää montaakaan tuotetta, joka ei jollain lailla olisi digitaalinen? Sormus, kirja, polkupyörä – elektroniikka on tunkenut kaikkialle. Tulevaisuudessa vauhti vielä kiihtyy, Lillqvist toteaa.
– Turhaan ei puhuta teollisuuden neljännestä vallankumouksesta tai megatrendistä. Digitalisointi, tuotteiden tai palveluiden vieminen digitaaliselle alustalle, koskee jo jokaisen yrityksen tuotekehitystä. Mikä tahansa laite pitää olla liitettävissä erilaisiin tietojärjestelmiin, hän toteaa.
– Ne yritykset, jotka digitalisoivat tuotteensa, hallitsevat alaa, ja muille ei tulevaisuudessa riitä asiakkaita. IoT ei pian enää olekaan ”Internet of Things” vaan ”Internet of Everything.”
Digimaailmaan siis on mentävä. Vaan miten? Lillqvistin mukaan aluevaltaus onnistuu, kun pitää mielessä neljä tärkeää seikkaa.
1. Tunne bisnes, jota alat digitalisoimaan
Parhaiten tuotteen digitalisointi onnistuu, kun asiakas tuntee digitalisoitavan tuotteen toimialan. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun olemassa oleva tuote, jolla on jo maksavia asiakkaita, laajennetaan digitalisoinnin keinoin vastaamaan markkinoiden vaatimuksia.
Toisin sanoin: jos haluat tehdä itsestään ajavan auton, mutta et ole koskaan tehnyt autoa, voit helpommin mennä metsään.
– Kun pelikenttä on tuttu ja asiakas tuntee omien asiakkaidensa tarpeet, on digitalisoinnissa helpompaa määritellä tuotteelle halutut toiminnot ja rajapinnat. Mitä paremmin asiakas tuntee toimialan, sitä parempi yleensä on lopputulos. Silloin on mahdollista luoda digitalisoinnissa lisäarvoa: esimerkiksi tehokkuutta ja laatua, Lillqvist sanoo.
2. Ei kannata keksiä pyörää uudestaan
Tuotteen digitalisoimisessa ei kannata rakentaa kaikkea alusta asti, vaan suosia valmiita alustoja –elektroniikkaa, ohjelmistoja ja rajapintoja.
Kun tuotteen tai palvelun digitalisoinnissa käytetään valmiita IoT-alustoja, joissa on valmiina laskentateho, tehonsyöttö, kommunikointi ja muut rajapinnat, säästetään hurjasti sekä aikaa että rahaa, Lillqvist lupaa.
– Sen sijaan täysin uuden elektroniikan tai ohjelmistoalustan tekeminen on suurempi riski kuin investointi.
3. Ethän testaa tuotettasi loppukäyttäjillä?
Digitalisoimisen onnistumisessa olennaista on riittävä kohderyhmätestaus projektin alkuvaiheessa.
Asiakas voi ajatella, ettei halua prototyyppiä vaan suoraan tuotteen. Tässä ei kuitenkaan ole oikotietä onneen, Lillqvist vakuuttaa.
– Prototyyppi valmistamalla saadaan pienillä kustannuksilla arvokasta tietoa lopullista tuotetta varten. Olisihan se kauheaa haaskausta tuottaa tuhansia kappaleita puolivalmista tuotetta.
Kun prototyyppiin siis käytetään rahaa, syntyy ymmärrys, onko konsepti hyvä.
– Prototyypistä opitaan aina jotain, sen jälkeen itse suunnittelutyö on paljon helpompaa ja lopullisessa tuotteistusvaiheessa säästetään iso kasa rahaa.
4.Tuotteistus on ratkaiseva vaihe
Tuotteen digitalisoiminen ei pääty vielä, kun on saatu aikaan laite, joka tekee sen, mitä odotettiin. Jokainen onnistunut ratkaisu pitää osata tuotteistaa, Lillqvist muistuttaa.
– Tekniikka ratkaisee, toimiiko sovellus, mutta vasta tuotteistuksen kautta ratkaisusta tulee myytävä tuote, jota on helppo valmistaa ja ylläpitää ja jota asiakkaan on helppo käyttää.
Tuotteistuksessa on monta asiaa, jotka otetaan huomioon: laitteen pitää esimerkiksi olla mekaanisesti jämäkkä, sen täytyy pysyä ehjänä ja toimia erilaisissa olosuhteissa, laitteen tietoturvan pitää olla kunnossa ja sen pitää täyttää standardit, jotta sitä voidaan myydä eri markkina-alueilla.
Tässä vaiheessa listaa asiakkaalta saattaa päästä syvä huokaus. Voi tuntua, että digitalisointi on työläs ja monivaiheinen projekti. Ei kuitenkaan ole syytä heittää kirvestä kaivoon.
– Asiakkaan ei tarvitse olla tuotekehityksen, standardien tai projektinhallinnan asiantuntija, vaan asiakas voi keskittyä ydinliiketoimintaansa. Asiantunteva kumppani osaa kaiken tuotteen digitalisoimiseen liittyvän ja hoitaa tuotteen digitaaliseen muotoon yhdessä asiakkaan kanssa.