Liikennevirasto viimeistelee rautateiden radioverkon RAILI:n operatiivisen viestinnän siirtämistä viranomaisverkko VIRVE:en vuoden 2018 aikana. Valmistelutyöt aloitettiin vuonna 2016, koska rautateiden nykyinen GSM-R-radioverkko on tulossa teknistaloudellisen elinkaarensa päähän.
Liikennevirasto huolehtii Suomen rautatieinfrastruktuurin kehittämisestä ja ylläpidosta. Sen vastuualueeseen sisältyy myös rautateiden turvallisuuteen liittyvää viestintää.
– Viestinnällä on suuri merkitys junaliikenteen sujuvuudelle varsinkin poik-keustilanteissa. Yhteydet liikkuvaan kalustoon on olennainen osa turvallisuutta, sanoo Liikenneviraston RAILI-palvelun asiakkuuspäällikkö ylitarkastaja Tapio Raaska.
– Rautateiden nykyinen GSM-R-radioverkko on tulossa teknistaloudellisen elinkaarensa päähän. Nykyinen muutos RAILI:sta VIRVE:en perustuu Suomen EU-komissiolta saamaan tilapäiseen poikkeuslupaan. Kun VIRVE saadaan käyttöön, niin Liikenneviraston omistuksessa oleva GSM-R-verkko puretaan pois, näillä näkymin vuoden vaihteessa 2018-19.
– VIRVE:n tärkeä hyvä ominaisuus on ryhmäpuhelut, joka on VIRVE:n mukanaan tuoma keskeinen parannus. GSM-R -ryhmäpuhelut ovat teknisesti kehnompia. VIRVE:n radioverkko on paremmin suojassa häiriöiltä. Sen taajuus on 480 MHz. Sillä on viranomaisstatus. GSM-R rinnastuu muihin kaupallisiin verkkoihin ja toimii taajuus mielessä samalla alueella (900 MHz) niiden kanssa. VIRVE:n yhteiskäyttö on paljon edullisempi kuin oma erillinen GSM-R -verkko, joka olisi pitänyt korvausinvestoida kokonaan.
VIRVE on TETRA-teknologiaan perustuva verkko, jolla tuotetaan korotetun turvallisuus- ja varautumistason radioviestintäpalveluja viranomaisten ja luvan saaneiden yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin toimijoiden yhteiskäyttöön.
VIRVE:ä käyttävät muun muassa pelastustoimi, poliisi, puolustusvoimat, sosiaali- ja terveystoimi, Rajavartiolaitos, Tulli, Hätäkeskuslaitos, Yle, Ilmatieteen laitos sekä ambulanssi- ja turvallisuusyritykset ja energialaitokset. VIRVE-verkko kattaa koko Suomen, Suomen aluevedet sekä Suomenlahden merialueen.
Tällä hetkellä Liikennevirasto toimii mobiiliverkko-operaattorina, jonka hallinnassa on GSM-R-teknologiaan perustuva RAILI-niminen radioverkko. Se kattaa noin 5 100 kilometriä ratoja ja ratapihoja, ja käytössä on noin 5 000 liittymää. Verkko palvelee liikenteenohjaajien, kuljettajien ja konduktöörien lisäksi myös vaihtotyönjohtajia ja ratatyövastaavia. RAILI-palvelun käyttö perustuu Liikenneviraston myöntämiin käyttölupiin.
RAILI:sta viranomaisverkko VIRVE:en siirtyminen aloitettiin kesällä 2016.Siirtymisvaiheessa on tehty radioverkon muutostöitä, lisätty VIRVE:en tukiasemia ja huolehdittu ratatunneleiden kuuluvuuksista. Lisäksi liikenteenohjaajien viestintäjärjestelmä on uusittu.
Liikennevirasto vastaa siitä, että järjestelmät toimivat ja verkon peitto on riittävä. Liittymien ja päätelaitteiden hankinta on rautatieyritysten vastuulla.
– Comatec teki Helsingin SM5-lähiliikennejunille spesifikaation laitteiden hankintaa varten liittyen VIRVE:en siirtymiseen. Lisäksi teimme VR:n junakalustolle laitteiden asennussuunnittelua, kertoo Comatecin asiantuntija Jorma Nordfors.
Viestintäjärjestelmän korvaamisen edellytyksenä oli, että VIRVE:n kapasiteetti on rakennettu rautateiden käyttöä vastaavaksi, ja että käytössä on myös rautatieviestinnän kannalta tarpeelliset toiminnallisuudet, kuten hätäpuhelu ja tehtävän mukainen puhelun ohjaus.
Uuden RAPLI-älypuhelinsovelluksen myötä sallitaan vaihtotyönjohtajien ja ratatyövastaavien viestintä liikenteen-ohjauksen kanssa kaupallisten verkkojen kautta. Liikenteenohjauksessa työskentelee kaikkiaan noin 400 henkeä. Päivittäin liikenteenohjauksessa työskentelee lähes 90 henkeä eri puolilla Suomea.