Kuljetinlinjojen suunnittelu sellutehtaan puukentälle

Comatec suunnitteli kuljetinlinjastot maailman suurimpiin kuuluvan sellutehtaan puukentälle, samalla kuljetinkokonaisuuden suunnittelu on yrityksen historian suurin yksittäinen kuljetinprojekti. ANDRITZ tilasi suunnittelun Comatecilta sekä vastasi laitteistojen toimituksesta asiakkaalleen Aasiaan.

Lähtökohdat ja tavoitteet:

  • toteuttaa sellutehtaan puukentän kuljetinsuunnittelu sekä siihen liittyvät oheislaitteet
  • kuljetinsuunnitteluun liittyi läheisesti myös teräsrakenteiden lujuuslaskentaa sekä uusien komponenttien tuotekehitystä
  • osa kuljettimista poikkesi leveydeltään ANDRITZin aiemmin valmistamista, ja niiden oheislaitteet, kuten veto- ja taittorummut, oli suunniteltava alusta alkaen

Tulokset ja hyödyt:

  • kuljetinkokonaisuus suunniteltiin tukinsyötöstä ANDRITZin toimittamalle soodakattilalle asti
  • kuljettimien kokonaispituus on noin 11 kilometriä ja pisin yksittäinen kuljetin noin kilometrin mittainen
  • kokonaisuuteen kuuluu myös hakkeen jakeluun käytettävä 60 metriä korkea risteysasema
  • suunnittelussa hyödynnettiin materiaalivirtauksen mallinnusta eli simuloimme hakemateriaalin virtausta risteysaseman suppiloissa, jakolaitteissa ja kuljettimelta toiselle
Comatecin ymmärrys kuljetinsuunnittelusta oli avain projektin päämäärien saavuttamiseen. Positiivista projektissa oli myös vahva resurssien määrä, jonka Comatec sai näinkin suureen projektiin ja haastavaan aikatauluun. Myös projektin jälkihoito on sujunut hienosti. – Suunnittelupäällikkö Jarkko Järvinen, ANDRITZ