Kiristyvät ympäristönormit, yritysten omat päästövähennystavoitteet, mahdollisuus energia- ja käyttökustannussäästöihin sekä työympäristön ääni- ja pakokaasuhaittojen minimointi kannustavat työkone- ja hyötyajoneuvovalmistajia siirtymään polttomoottoreista sähköisiin energiajärjestelmiin. Comatecille tämä on tarkoittanut uutta aluevaltausta, ja mekaniikka- ja automaatiosuunnittelun lisäksi yhtiö tunnetaan nyt myös työkoneiden ja hyötyajoneuvojen sähköistämiseen liittyvistä suunnittelupalveluistaan.
Henkilöautopuolella täyssähköautot ja ladattavat hybridit ovat yleistyneet vasta viime vuosina, mutta työkone- ja hyötyajoneuvomaailmassa sähköisten voimalinjojen murros on ollut käynnissä jo pitkään.
– Esimerkiksi satama-alueilla ja kaivosympäristössä sähköä on helposti saatavilla, ja operaattorit ovat paikallispäästöjä vähentääkseen korvanneet polttomoottoreita muilla vaihtoehdoilla. Meillä Comatecilla on kymmenien vuosien kokemus erilaisista työkoneympäristöistä, ja niinpä on ollut luonnollista, että olemme kasvattaneet osaamistamme myös sähköisten voimalinjojen suunnittelussa, liiketoimintapäällikkö Janne Hirvonen sanoo.
Tyypillinen Comatecin suunnittelutoimeksianto on sellainen, jossa lähdetään selvittämään olemassa olevan työkoneen energiajärjestelmän muutosta esimerkiksi dieselmoottorista sähköiseen voimalinjaan.
– Teknologian osalta luotamme valmiisiin, testattuihin ja turvallisiin kaupallisiin vaihtoehtoihin. Ainutlaatuinen mallinnusympäristömme mahdollistaa vertailun eri vaihtoehtojen välillä, ja pääsemme hyvin ketterästi konseptoimaan asiakkaan tarvetta vastaavat ratkaisut. Mallinnuksen avulla pystymme myös optimoimaan koneen toimintaa esimerkiksi energiatehokkuuden osalta. Usein tulemme mukaan tuotekehitykseen jo projektin alkuvaiheessa, jolloin voimme haarukoida eri vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia sekä tukea yritystä investointipäätöksessä. Se säästää turhaa työtä ja kustannuksia, Janne Hirvonen sanoo.
Comatecin palvelut mitoitetaan aina asiakkaan tarpeen mukaan – Comatec voi kumppanina vastata koko tuotekehitysprosessista tai toimittaa tarvittaessa lisäresursseja asiakkaan omaan suunnittelutiimiin.
Samuli Alanen työskentelee Comatecilla ajoneuvojen sähköistämisen parissa ja vastaa myös yhtiön räätälöidyn mallintamistyökalun kehittämisestä. Kaupalliseen Simulink-mallinnusympäristöön nojautuvaa työkalua on kehitetty erityisesti työkoneympäristöön soveltuvaksi.
– Yleensä meillä on käytössämme kattavat lähtötiedot suunnittelun kohteena olevasta koneesta ja tavoitellusta työsuoritteesta – esimerkkeinä vaikkapa teho ja toiminta-aika. Varsinainen suunnittelu alkaa sähköisen energiajärjestelmän konseptoinnista, mutta ei todellakaan rajoitu siihen. Työ sisältää paljon mekaanista suunnittelua, lämmityksen ja jäähdytyksen suunnittelua ja automaatiosuunnittelua, ja työtä helpottaa, että meiltä Comatecilta löytyy osaamista monipuolisesti eri osa-alueilta, Alanen kertoo.
Comatecissa on määrätietoisesti lisätty ajoneuvojen sähköistämiseen liittyvää suunnitteluosaamista yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) kanssa. TAMKin sähkövoimatekniikan lehtori Lauri Hietalahti on jo useamman vuoden työskennellyt osa-aikaisesti asiantuntijatehtävissä Comatecilla.
– Tiivis yhteistyö on mielestäni hyödyttänyt molempia osapuolia. Korkeakoulun puolelta olemme olleet mukana lukuisissa Comatecin suunnittelutoimeksiannoissa, kouluttaneet ja kouluttautuneet puolin ja toisin, ja siten kasvattaneet juuri Comatecin tarpeisiin soveltuvaa osaamispääomaa. Tulevaisuuden osaajille tämäntyyppinen yhteistyö avaa hienoja mahdollisuuksia, ja moni opiskelijamme onkin työllistynyt Comatecille, Hietalahti sanoo.
Hietalahden mukaan alan osaajille riittää kysyntää jatkossakin, sillä sähköiset energiajärjestelmät ovat tulleet jäädäkseen.
– Nähdäkseni sähkötoimiset työkoneet ja hyötyajoneuvot yleistyvät entisestään, kun akku- ja latausteknologian kehittyessä työkoneessa riittää virtaa koko työpäiväksi ja paketti- ja kuorma-autojenkin toimintasäde kasvaa nykyisestä. Sitä paitsi sähköinen voimalinja mahdollistaa myös energiamurroksen seuraavan tulokkaan, vedyn, hyödyntämisen energialähteenä, mikä alkaa vähitellen näkyä suunnittelijoiden työpöydillä, Hietalahti huomauttaa.
Teksti: Marianne Valta
Comatec Mobility Finland
Mobile Machinery and Commercial Vehicles, Electrical and Automation Engineering
Business Unit Manager
+358 50 358 8132