Tamperelaislähtöinen Comatec Group on kansainvälinen koneenrakennuksen ja teollisuusautomaation insinööritoimisto. Yritys tarjoaa saman katon alta suunnittelu-, projektinhallinta- ja asiantuntijapalveluita lukuisille toimialoille. Lähes 40 toimintavuoden aikana Comatecille on kertynyt osaamista muun muassa voimalaitoksista, meri- ja prosessiteollisuudesta, materiaalinkäsittelystä ja kuljettimista, hyötyajoneuvoista ja työkoneista sekä raideliikenteestä.
Comatec tunnetaan monipuolisesta palvelutarjonnastaan ja laajasta toimialaosaamisestaan – mutta mitkä ovat sen vahvuudet ja miten se erottautuu kilpailijoistaan? Comatec Groupin neljän tytäryhtiön vetäjät nostavat esiin neljä tekijää: pitkäaikaiset asiakassuhteet, jatkuva osaamisen kehittäminen, henkilöstön tekeminen ja hyvin toimiva organisaatio.
Comatec täydentää asiakkaidensa osaamista
Comatecin pitkäkestoisimmat asiakassuhteet ovat saaneet alkunsa 1980-luvulla ja jatkuvat edelleen. Moni suhde on käynnistynyt pienellä suunnittelutoimeksiannolla ja vuosikymmenten kuluessa kehittynyt tiiviiksi kumppanuudeksi.
– Lähtökohtaisesti haluamme aina tuottaa lisäarvoa asiakkaallemme. Tuomme aktiivisesti uusia ajatuksia neuvottelupöytään ja kehitämme ratkaisuja, jotka tuottavat asiakkaan liiketoimintaan lisäarvoa. Palautteen perusteella Comatecia pidetään helposti lähestyttävänä ja mutkattomana, mutta sitoutuneena kumppanina. Talon sisällä vallitseva tekemisen ilmapiiri näkyy varmasti myös asiakkaille, sanoo Petri Leino, Comatec Mobility Oy:n toimitusjohtaja.
Erinomaisen asiakaskokemuksen taustalla on Comatecin strategia kehittää palveluitaan vastaamaan asiakkaiden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Yhden sateenvarjon alle on kerätty paljon erikoisosaamista, joka valjastetaan joko täydentämään asiakkaan omaa osaamista tai huolehtimaan asiakkaan ydinosaamisen ulkopuolisista alueista.
– Uskoakseni erotumme kilpailijoistamme juuri joustavuuden ja skaalautuvuuden avulla. Pystymme nimeämään yksittäisen huippuosaajan asiakkaan projektiin tai huolehtimaan esimerkiksi kokonaisen tuotantolinjan tai -laitoksen rakentamisesta aina konseptisuunnittelusta käyttöönottoon saakka – ja kaikkea siltä väliltä, kuvailee Comatec Automation Oy:n toimitusjohtaja Tero Kosonen.
Tavoitteena edelläkävijyys
Asiakaslähtöisten palveluiden tarjoaminen edellyttää jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Comatecissa haistellaan globaaleja megatrendejä esimerkiksi vastuullisuuteen ja uusiin teknologioihin liittyen niin aktiivisen oppilaitosyhteistyön, oman tutkimuksen kuin monipuolisen verkostoitumisen kautta.
– Myös yhteistyö eri toimialoilla toimivien asiakkaidemme kanssa on toimiva ja tehokas keino lisätä suunnittelijoidemme osaamispääomaa. Vaikkapa meriteollisuudessa meille on kertynyt merkittävää osaamista laivojen sähkövoimatekniikan suunnittelusta, mikä luo erinomaisen pohjan tukea asiakkaitamme muun muassa uusien teknologioiden hyödyntämisessä tai alusten konversioprojekteissa, kertoo Comatec Industrial and Marine Oy:n toimitusjohtaja Marko Pennanen.
– Voimalaitossektorilla puolestaan on jo vuosia pyritty fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämiseen, mikä on asiakasyritystemme kautta näkynyt myös omassa tekemisessämme. Laaja-alaisen osaamisemme ansiosta olemme päässeet kehittämään uusia kattila- ja voimalaitostekniikan menetelmiä ulkomaille, jatkaa Teppo Hiltunen, Comatec Groupiin kuuluvien Oucons Oy:n ja Rantotek Oy:n toimitusjohtaja.
Henkilöstön arvoa ei voi korostaa liikaa
Kukin neljästä liiketoiminta-alueen vetäjästä nostaa keskeiseksi Comatecin menestystekijäksi henkilöstön osaamisen. Ei siis ole yllätys, että yrityksessä kehitetään henkilöstön osaamista jatkuvasti ja huolehditaan myös työn tekemisen edellytyksistä kuten hyvästä työilmapiiristä, jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Osaamisen kehittämistä varten perustettiin hiljattain Comatec Academy, joka tarjoaa tukea ja koulutusta urapolkunsa eri vaiheissa oleville osaajille.
– Koen, että Comatecin vahvuuksia työnantajana ovat mielenkiintoiset ja sopivan haastavat työmahdollisuudet, joustavuus uran ja muun elämän yhteensovittamisessa sekä yhteisöllisyys, jonka ylläpitämiseksi toimitaan aktiivisesti myös tänä etätöiden värittämänä aikana. Meillä henkilökunta saa olla oma itsensä, tiivistää Marko Pennanen haastateltavien yhteneväiset ajatukset.
Artikkeli on julkaistu Tekniikka & Talous -lehdessä 10.5.2024.